31/10/2012

Perkembangan Tumbesaran Anak Berumur 2 Tahun

Pembangunan tumbesaran setiap kanak-kanak adalah unik dan kompleks. Walaupun perkembangan kanak-kanak secara amnya boleh diramal dari segi langkah dan pencapaian, mereka ini tidak akan melaluinya dengan cara yang sama atau masa yang sama. Pembangunan seorang kanak-kanak juga amat dipengaruhi oleh faktor-faktor dalam persekitaran dan pengalaman yang dilalui oleh mereka. Maklumat dan panduan yang dijelaskan di bawah adalah secara dasar.

tahun, 2 years toddler development, children milestone, Gelagat anak umur 2 tahun, anak pintar bermula dari 2 tahun, apa perkembangan anak berumur 2 tahun, anak pandai
Image: Google


Untuk kanak-kanak berumur 2 tahun, berikut adalah gambaran dan maklumat bagi perjalanan perkembangan kemahiran dan keupayaan mereka.

1. Kanak-kanak berusia 2 tahun menikmati kehidupan meningkat usia dengan menggunakan deria mereka dan kemahiran motor untuk meneroka dunia dan mempunyai sifat tertanya-tanya tentang objek, peristiwa dan fenomena yang tidak dikenal oleh mereka sebelum ini. Mereka juga boleh menyelesaikan masalah yang mudah dengan kaedah "percubaan dan kesilapan" dan akan melakukan aktiviti berulang kali untuk menguasai sesuatu perkara. Bagi kanak-kanak zaman kini, mereka lebih pandai bermain, menggunakan objek untuk perkara tertentu dan situasi untuk memproses pengalaman harian mereka

2. Penemuan baru  yang dialami oleh anak anda juga akan memberikan anda lebih kagum. Pada waktu ini perkembangan kemahiran berbahasa menjadi mekar dengan pantas. Mereka lebih gemar menyusulkan soalan "mengapa, apa, dan bagaimana". Pada peringkat umur 2 tahun ini, kanak-kanak lebih cepat memahami percakapan dan membentuk lebih banyak ayat yang lengkap. Mereka boleh memahami dan bertutur beratus-ratus jenis patah perkataan, tetapi kadang-kadang perlu juga diterjemahkan ayat mereka kerana sebutan mereka masih belum matang. Mereka juga memahami arahan mudah dan frasa yang biasa digunakan dalam rutin harian.

3. Kanak-kanak zaman ini lebih cenderung membaca dan menulis sebagai perkara asas permulaan pembelajaran. Mereka menikmati buku yang dibacakan kepada mereka dan boleh berpura-pura untuk membaca dengan cara mereka sendiri melalui buku. Kanak-kanak berusia 2 tahun boleh menyanyi lagu A-B-C, tetapi mereka tidak memahami sepenuhnya maksud abjad tersebut dan memahami reka bentuk grafik tersebut. Mereka juga membuat pelbagai tulisan/contengan pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja. Ini adalah kerana mereka mencuba untuk menulis apa yang mereka rasa.

4. Mereka suka bermain dan menyelesaikan rutin harian, kanak-kanak berusia dua tahun juga mempelajari kemahiran matematik. Mereka boleh menggunakan mainan untuk mewakili objek lain, mengiktiraf corak dengan aktiviti harian dan memahami konsep masa seperti "esok" dan "hari ini" atau "malam" dan "siang". Seawal usia begini, mereka sudah mula menggunakan alasan logik untuk menyelesaikan permasalahan harian. Mereka juga boleh membentuk, menyelesaikan teka-teki papan keping atau timbunan set gelung. Mereka juga memahami penambahan dan penolakan dengan nombor "satu" dan "dua".

5. Dari segi fizikal, kanak-kanak berumur 2 tahun menemui pelbagai cara untuk berhubung dari satu destinasi ke destinasi yang lain. Ini termasuk bergolek, merangkak, menjalar, berjalan, berlari, melompat dan memanjat. Mereka juga boleh menendang bola kecil ke hadapan, menangkap bola yang di ajukan dan membaling kehadapan tetapi dengan ketepatan yang minima. Aktiviti kanak-kanak berusia dua tahun amat suka bermain dengan jari jemari (contohnya, bernyanyi "Itsy, Bitsy, Spider"), membentuk dengan menumbuk dan memicit tanah liat dan menghasilkan bunyi-bunyian irama lagu dari hentakan tangan. Mereka boleh memusing tombol pintu dan melonggarkan penutup serta mereka sudah mahir menggunakan perkakas makanan.

6. Kanak-kanak berusia dua tahun juga menggunakan kemahiran saraf motor mereka untuk meneroka seni kreatif. Mereka membuat bunyi yang terhasil dari hantukkan dan mengegarkan permainan dan juga barang-barang rumah. Mereka seronok menarik di atas permintaan dan bernyanyi. Kanak-kanak zaman ini juga menunjukkan kawalan ke atas suara mereka dan akan menyertai nyanyian lagu kegemaran mereka. Mereka juga menikmati keseronokan deria mereka melalui seni dan memberi tumpuan kepada proses menghasilkan seni.

7. Kanak-kanak ini juga suka bermain bersama kanak-kanak yang lain tetapi lebih kepada diri sendiri. Apabila konflik terjadi sesama mereka, sebagai ibu bapa perlu mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan pergaduhan dan mengajar tingkah laku yang baik. Kerana usia sebegini, mereka sudah pandai melabelkan perasaan mereka. Untuk mengawasi perasaan mereka ini mungkin agak suka tetapi elakkan dari perasaan kekecewaan kerana ini dapat mengakibatkan kesan dan sedih berpanjangan. Cuba cari kaedah yang dapat menenangkan mereka (contohnya, memberi teddy bear atau mainan yang lain) dapat membantu mereka untuk berhadapan dengan situasi baru dan menghasilkan emosi yang kuat.

Diharap perkongsian ini dapat memberi panduan kepada ibu bapa yang sedang melihat anak pertama mereka membesar. Dengan ini diharap ibu bapa dapat membimbing anak mereka dengan lebih berkesan serta dapat mahir dalam sesuatu bidang agar potensi anak tidak disia-siakan.

Xoxo,
Mummy Akmar